29 fulla veckor, nu in i v.30!


Min bebis v.29
Under veckan som varit har bebisen lagt på sig fett och hjärnan har utvecklats. Bebisen tycker om att röra på sig och stäcker ut sig så att det känns på verdera sida av magen. Det finns fortfarande gott om plats för bebisens rörelser även om man inte kan tro det. För varje vecka som går så blir chanserna för ett liv utanför magen större i fall att bebisen bestämmer sig för att komma ut. I snitt så överlever nio av tio barn om de föds i vecka 29.

Händer med bebisen kommande v.30!
Hjärnan fortsätter utvecklas och vecka sig. Bebisens lungor är nästan fullt utvecklade. När bebisen övar på andningsrörelser uppstår hickan som känns som små ryckningar i livmodern. Hickan kommer nu att märkas allt oftare under de sista tio veckorna. Bebisen växer och samlar på sig mer fett under huden.

Mamman
Är nu äntligen inne i den sista delen av graviditeten. Det är nu det börjar bli tungt och en del kvinnor kan få "förvärkar" då och då. Ett tips är att lyssna på kroppen och behandla del väl. Nägra tips är: Vila med fötterna högt, ät bra mat, ta promenader i friska luften och somna i tid.

Kissnödig oftare? Nu hamnar urinblåsan i kläm och den rymmer mindre. Ett tips är att göra knipövningar, det kan behövas under och efter graviditet. Bli inte förvånad om du läcker lite när du skrattar eller tar i. Barnet ligger nu och trycker för fullt mot blåsan!


Kommentarer

Emilie- Mamma till Liam

Jisses vad tiden går fort, redean v.29 liksom! =)



Jag känner såååå igen mig det du skrev i inlägget 16 månader. håller fullkomligt med dig, det är en jobbig ålder. jag är totalt förvirrad, jag fattar ingenting, vad har hänt med min guda snälla son som inte sa ett knyst...allt har förändrats från en liten ängel ill ett grönt litet monster så fort inget funkar som han vill eller om han blir förbjuden något.

Jag känner att man börjar bli lite tunnhårig efter att man sliter sig i håret varje dag =D

08:24:45 / 2010-07-26 - http://grese.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!