Blir det allt mer okej att bruka alkohol och tobak under graviditet?

Sitter och suktar efter något gott, lite smågodis eller en burk oliver skulle sitta fint. Tacka gudarna för att man har konsum över gatan, men vad fan gör det när klockan är efter nio. Känner mig som vanligt som en trötter och bör egentligen sova snart. Varför inte ta vara på sömnen när man ändå inte har något speciellt för sig, men icke. Det har varit en super lång dag och där av förklaringen till min trötthet. Förutom mitt tillstånd som en gravid småbarnsmamma förståss. Vi startade dagen med att göra oss klara i raketfart för att komma iväg till mammagruppen i vällingby. Där visades en film som handlar om vad som händer om man dricker med sin bebis i magen. Inte för att någon av oss gör det (vad jag vet) men det är alltid nyttigt och intressant med fakta filmer.

Jag har själv fått höra att det är helt ok om jag skulle ta ett glas vin eller två. Varför säger folk det till mig? För att det är något de hört genom en dum spalt i tidningen? För att de själva gjort det? Eller för att de hört från någon som hört?

Vem är det ok för? Dem? Mig? Barnet?..

Att vara gravid och dricka alkohol för mig går inte ihop. Enligt filmen vi såg idag så finns det inga bevis på hur lite alkohol det behövs för att påverka barnet. De berättade också att barnet tuppar av och blir medvetslös då man brukar alkohol som gravid. Tänk dig att ditt barn ligger och badar i alkohol och får sin första fylla i magen, fy fan vad hemskt.

Om man inte kan göra vissa uppoffringar är man faktiskt inte redo! Min åsik..

De på öppna förskolan skulle även se om de kunde hitta en film om rökning under graviditet. Kan verkligen behövas eftersom man ser allt fler gravida röka. Jag tror att en sådan film skulle göra mer nytta och kanske få en och annan att skippa dumma bortförklaringar. När blev det typ "okej" att skada sitt barn? För det är vad jag tycker att man gör.

Man får dricka lite alkohol.. och mår man dåligt av att sluta röka är det bättre att fortsätta? Vad är det för jäkla barnmorskor som säger så? Det finns väl ändå andra medel att uppmuntra till om det skulle vara svårt.



Ni får tycka att jag är en översittare om ni vill, men för mig är detta självklart. De som inte kan sluta för sitt barns skull kommer sitta och suga på den där cancer pinnen livet ut!




.. hoppsan där gled vi in på ett hett ämne, tillbaka till dagen som varit. Efter ÖF så åkte jag hem och mötta upp min mamma. Vincent lekte med sin mormor och hon var gullig och rensade våran rabatt från allt monsterogräs. När mami åkt hem kom Vincents farmor förbi på snabb visit och när hon gått kom hans morfar m. familj. Min lillebror har blivit så stor, så jag måste åter igen påpeka att tiden går så snabbt. Efter att de åkt fick Vincent välling och somnade som en stock!

Imorgon ska vi upp i tid för att åka och köpa en flytväst till Vincent, för om vädret tillåter ska vi åka båt. HÄÄÄÄRLIGT VA?!

Ne dags att krypa ner..
Kommentera gärna mitt inlägg! 


Kommentarer

My

Jag håller med dig till 100 %!!



Vad mysigt med båttur hoppas ni hittar en flytväst =)

08:40:30 / 2010-05-20 - http://mys.blogg.se/

Atousa

japp eftersom jaG OXÅ SKREV LIKADANAT I MIN BLOGG SÅ H¨Åller jag med dig hahahah ...;) de e matildas dator det är fel på så du vet hahaha ..

jaaa det är så idiotiskt att röka och dricka när man är gravid, orka vilja skada sitt barn i magen i förtid .. om man inte är redo att ge upp det ska man inte ha barn!!

19:29:49 / 2010-05-20 - http://metrobloggen.se/babyfashionhouse

Jenny - mamma till underbara Vilda

Jag tycker också att det är så jäkla nonchalant att fortsätta röka efter att man får reda på att man är gravid. Att tänka att det säkert går bra ändå, att man måste ha det för att må bra osv. Det är ens barn! Även om det kommer ut utan skador, så kanske det visar sig som något annat (t ex allergi?) lite senare i tiden.



Nej, det är alldeles fruktansvärt. Vet en tjej som kommit tillbaka till sin mamma, som var knarkare när hon väntade henne, efter att ha bott sx år i fosterhem. Hon kunde inte springa, inte hoppa jämfota mm. Bara för att hennes mamma var missbrukare när hon var gravid. Så hemskt.



Vi ska vara stolta över oss själva, Theres, som slutade röka :) Puss!

17:57:29 / 2010-05-21 - http://denvildavilda.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!