IDAG HAR VI GÅTT HALVÄGS JAG OCH PYRET!

20 fulla veckor!

Barnet:

Ett steg närmare fingeravtryck

Barnet hud blir tjockare. Huden börjar bilda fler lager. I ett av lagren bildas mönster på fingertoppar, handflator och fotsulor. De här mönstren, våra fingeravtryck, är genetiskt bestämda.

Hjärnan utvecklas intensivt. Barnet behöver hundratals miljoner nervceller för att musklerna ska fungera bra. Den här utvecklingen av nervbanor innebär att barnet redan kan röra sig medvetet och samordna sina rörelser, till exempel suga på tummen eller dricka fostervatten.

Huvudets diameter är cirka 43 millimeter.

Fram till vecka 20 följer alla barn samma utvecklingsmönster. Från och med den här veckan börjar de växa mer individuellt beroende på föräldrarnas vikt och längd.

Mamman:

Bekämpa tröttheten med järn

Grattis! Nu har du gått igenom halva graviditeten! Nu går förmodligen livmodern upp till naveln.

Känner du dig trött igen? Efter att ha mått prima ett par veckor känner många kvinnor sig trötta igen. Det kan vara järnbrist. De flesta gravida kvinnor behöver järntillskott under andra halvan av graviditeten. Prata med din barnmorska.




HELT OTROLIGT ATT VI REDAN HAR TAGIT OSS IGENOM HALVA GRAVIDITETEN. DET ÄR NU DET BÖRJAR, DEN HÄR OTROLIGT MYSIGA TIDEN MAN FÅR HA NÄR MAN VÄNTAR BEBIS! KLART ATT JAG LÄNGTAR MEN DET FÅR INTE GÅ FÖR SNABBT HELLER. GÅR DET SNABBARE ÄN SÅHÄR FÖDER JAG JU IMORGON!

JAG SOM VARIT SÄKERT PÅ ATT DET ÄR EN LILLEBROR VI VÄNTAR BÖRJAR TVIVLA. SENASTE SEX DAGARNA HAR JAG BÖRJAT MÅ ILLA IGEN. MEN BARA PÅ KVÄLLARNA. DET GÖR LIKSOM ATT DENNA GRAVIDITET INTE ÄR EXAKT SOM MED VINCENT..

SPÄNNANDE


Kommentarer

tossan

OJ! spännande ;)

10:23:27 / 2010-05-23 - http://metrobloggen.se/babyfashionhouse

Jenny - mamma till underbara Vilda

Vad konstigt att du skriver så, för idag när vi var ute och gick fick jag plötsligt en stark känsla av att det är en flicka du ska föda. Jag har börjat ta mina sådana känslor på mer allvar nu, sedan många av dem har stämt men jag har bara ignorerat det förut. Vi får väl se. Kanske har jag fel, det ska bli spännande :) Puss!

18:50:06 / 2010-05-23 - http://denvildavilda.blogg.se/



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!